2014. július 24., csütörtök

Fordulatszám mérés - Kísérlet

ENGLISH VERSION

Az egész CNC-s motorvezérlés egyik alapvető fontosságú része, hogy mérni tudjam a motor fordulatszámát.
Eredetileg arra gondoltam, hogy felszerelek egy optikai jeladót ami majd méri a fordulatszámot. Továbbmenve még új rotort is terveztem a motorhoz, amibe beépítem az szükséges tárcsát.
Tegnap elkezdtem foglalkozni a motort kapcsoló MOSFET-es áramkörrel. Ennek kapcsán bevillant valami a fejembe:
A motor masszívan induktív, ráadadásul ez a szerkezet mechanikus kommutációval rendelkezik. Amikor változik a mágneses tér, mert az egyik tekercsről a másikra vált a szénkefe akkor hirtelen pillanatnyi áramingadozás keletkezik az áramkörben. Ennek a gyakorisága arányos a motor fordulatszámával.
Ha ez igaz akkor ez mérhető is. Fogtam egy ventilátort (mert a CNC és a szkóp egymás közelségébe helyezése igényelne némi cipekedést), tápegységet, soros ellenállást, oszcilloszkópot :


Íme az eredmény:

A vicc kedvéért kicseréltem az ellenállást egy 470uH-s tekercsre.
Az eredmény kicsit drasztikusabb:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.