2014. május 13., kedd

3D toolchain - bitmap

ENGLISH VERSION

És akkor elérkeztünk az első igazi CNC munkához.
Hogyan lesz egy bitmap képből (esetünkben jpg) használható végeredmény.
Amikor nekiálltam az látszott, hogy az egész a következő elemekből áll össze:
Valami képmanipulációs eszköz. Erre én hosszú évek óta a paint.net-et használom. Azt gondolom ide is jó lesz. Arra kell, hogy beállítsam a forrás kép paramétereit, pl. kontraszt, fényerő, méretezés, stb.
Kell valami ami a bitmapet vektorossá alakítja. Keresgélve erre a feladatra az Inkscape-et szemeltem ki, mert képes CADes formátumban (pl. DXF) dolgozni és ingyenes.
Kell ugye egy CAM szoftver. Elég sokat küzdöttem a HeeksCNC beüzemelésével, most megnézem, hogy használni tudom-e.
Végül a Machine Controller ugye a LinuxCNC.
Íme a forrás amiből kiindulok:

Első nekifutásra azt gondoltam nem kell rajta módosítanom semmit. Körülnézem a neten és kiderítettem, mit kell az InkScape-el csinálnom, hogy jó vektoros legyen.
Betöltöttem az Inkscape-be adtam neki egy A4-es méretet, hogy tudjam valamihez viszonyítani. Majd a Path/Trace Bitmap funkcióval (minden változtatás nélkül) vektoros formátumot csináltam belőle. Ajánlgatták még a Simplify funkciót, de az ennél a képnél nem működött jól.
Az eredményt lementettem és odaadtam a HeeksCNC-nek.
Amit tudtam: A betűkhöz pocket operation kell, a széléhez meg profile. Amit viszont nem tudtam, hogyan hagyjam ki az e és a betűk szigeteit. Hosszas szenvedés után sikerült kideríteni, hogy a betű és a sziget sketch-ét a combine művelettel kell összekötni miközben a sziget forgásirányát az óramutatóval ellentétes irányba kell fordítani.
Kész vagyok (azt hittem).
Elvonultam az elkészült művel a géphez. Nekiálltam szárazon futtatni a programot. Először közölte, hogy gáz van, mert nem ismer 4-es tool-t. Ok, legyártottam a 4.8mm-es marószárat, a 4-es pozicióba a LinuxCNC-n. Másodszorra közölte, hogy nem jó, mivel nem férek bele a méretekbe. Belenéztem a G-Code-ba, és már az első értékek egyikén egy 500mm feletti mozgás volt. És tényleg. Nem férek bele. Ez alapjaiban nem jó.
Vissza az InkScape-hez. Most odafigyelve próbálom az A4-es lapon elhelyezni a képet. Sehogysem jó. A lapbeállításból kiderül, hogy 90dpi-vel dolgozik. Rájövök, hogy ez fix érték. Nem is érdekli, hogy a bejövő jpg milyen dpi értékkel működik.
Előveszem a paint.net-et és átméretezem úgy, hogy 20x20 cm legyen 90dpi-vel. Újra InkScape, ez most itt jónak tűnik. Megcsinálom a vektoros formátumot. A korábbiakal ellentétben most nem svg-ben hanem dxf-ben mentem el.
HeeksCNC. Figyelve a méretekre megpróbálom végigcsinálom az egészet. Nem jó, a koordinátarendszer nincs a helyén. Újracsinálom az egészet az InkScape-ben ügyelve arra, hogy a kép a lap bal alsó sarkához legyen igazítva (mostmár tudom, hogy ez felesleges volt, mert a HeeksCNC-ben egy jól irányzott transform-mal a helyére tudtam volna rakni).
Újra HeeksCNC. Mostmár tetszik az eredmény:


Vissza a géphez. Nekiállok átkonfigurálni a gépet magát. Beállítom, hogy minden irányban a teljes méret negatív és pozitív tartományban is elérhető legyen. Ez megadja azt a szabadsági fokot, hogy oda rakjam egy adott munkánál a nulla pontot ahova akarom.
Elkezdek nullát állítani. Kiderül, hogy az X irány ellenkező irányban működik (valószínüleg valamit fordítva kötöttek be. Vissza a konfigurációhoz. Szoftverből megfordítom az X irány polaritását.
Mostmár jó. Szárazon jónak tűnik. Anyag befog, szerszám befog, motor felpörget. Hajrá...
Sok óra múlva az eredmény:


Némi utómunka (többszöri csiszolás és lakkozás):


Sajnos az alsó sor betűi nem lettek tökéletesek, mert nem volt megfelelően vékony szerszámom.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.